Hur du omvandlar mobila besökare till betalande kunder

Hur du omvandlar mobila besökare till betalande kunder

Talia Wolf pratar om hur företag kan omvandla mobila besökande kunder, under Internetworlds Webbdagar

Talia Wolf pratar om hur företag kan omvandla mobila besökande kunder, under Internetworlds Webbdagar

Förstå människan och hennes behov

En branschkollega mejlade mig en länk här om dagen. Klippet är ganska långt, och det tog mig ungefär en vecka att titta igenom hela (det blir många pauser mellan telefonsamtal, mejlande och möten).

Talia Wolf, konverteringsexpert och CMO på Banana Splash, har en intressant dragning om hur man får mobila besökare att bli kunder. Det hon pratar om går att, enligt mig, att applicera på fler områden än just smartphones. För er som inte orkar titta genom hela, vilket jag ändå rekommenderar er att göra, så presenterar jag två intressanta punkter ur ett kommunikations- och marknadsperspektiv:

1. Marknadsför inte dig själv

Marknadsför inte dig själv och varför just din produkt är bra. Marknadsför vad kunden tjänar på att använda din produkt. Talia använder exemplet om att marknadsföra en (dejting)app. Istället för att säga ”Vi är den världsledande appen” så marknadsför sig företaget mot kundens behov med budskapet ”Find your perfect match”. Så med en liten förändring i budskapet så handlar appen om användaren och inte avsändaren.

Hon använder sig också av exemplet om försäkringsbolag. Enligt försäkringsbolagen själva säljer de försäkringar, men enligt Talia har de fel, de säljer ju faktiskt sinnesro.

family-1613592

Försäkringsbolag säljer egentligen inte försäkringsbrev, de säljer, enligt Talia Wolf, sinnesro.

2. Du har tre sekunder på dig att fånga besökare och kunder på din webbplats

Enlig Talia har du tre sekunder på dig att fånga kunderna på din webbplats. Idag är det så många störningsmoment som kan komma emellan dig och kunden, och därför måste din hemsida hålla måttet. Den måste vara snabb, och det relevanta för kunden ska vara lättillgängligt. Det är sekunderna som räknas för att behålla en kund, och enligt Talia så kan en sekunds fördröjning av laddningen av hemsidan innebära 11% mindre sidvisningar, 16% minskning i kundnöjdhet och 7% förlust i kund konversationer. Vilket är skärmande mycket!

Om ni ser hela videon så får ni också se intressanta lösningar på hur du kan göra på ditt företags webbplats för att omvandla mobila besökare till betalande kunder. Dagens tips från mig!

 

/Hanna Liljekvist, kommunikatör Möjligheternas region

admin