Fotoworkshop i Arjeplog

Fotoworkshop i Arjeplog

Fotoworkshop i Arjeplog
Denna workshop hette ”Fotografera med mobilen – Bli bättre på att nyttja bilder i din marknadsföring” och vår workshopledare Johan Fjellström har själv fotograferat hela sitt liv. Han har bland annat jobbat som fotograf hos Sveriges television, på Piteå-Tidningen samt att han drev den lokala tidningen Arjeplogar’n i många år.

I nuläget kan det inte ha undgått någon att Coronapandemin har drabbat vårt land, och att de flesta inplanerade aktiviteterna har blivit inställda. Redan i början på april hade vi planerat in denna workshop i foto mot marknadsföring, men tyvärr fick vi skjuta på den. 

Men med tiden kom även sommaren, solen och värmen och vi började åter igen fundera på vår workshop. Kunde man kanske ta den utomhus där vi lättare kan hålla avstånd och på så vis följa rekommendationerna?

Den 15.e juni anordnade vi workshopen utomhus på Skeppsholmen i Arjeplogs Kommun. 

Tänk på kompositionen

Johan får i sin workshop med sig 6 kunskapstörstande elever (plus en liten 7 årig bonuselev) som alla önskar lära sig mer om hur man tar en bra bild, både för marknadsföring såklart, men även privat. En av de viktigaste sakerna vi får lära oss, är komposition. Vi inser att vi inte tänker på bildkompositionen i första hand när vi är ute och fotograferar.

Men faktum är att man kan lyfta sina bilder till nya höjder om man är medveten om var i bilden man placerar sina motiv.

En lyckad komposition kännetecknas av att den leder blicken mot det som fotografen vill visa upp, det vill säga huvudmotivet. En balanserad och harmonisk bild fångar ofta betraktarens blick under en längre tid. Om kompositionen å andra sidan misslyckas, kan det ge ett rörigt eller ogenomtänkt intryck, och då tappar betraktaren snart intresset. I marknadsföringssyfte är detta jättefarligt, då vi riskerar tappa värdefulla kunder. 

Det gyllene snittet

Johan visar oss att i de flesta kamerorna idag kan man välja att ta fram stödlinjer. Man får då två vågräta och två lodräta linjer som delar upp bilden i nio lika stora fyrkanter. Placerar man sedan huvudmotivet på någon av linjernas skärningspunkter, är man på god väg mot bättre dynamik och komposition. Huvudmotivet ska alltså inte placeras i mitten av bilden. Vi får alla mycket att tänka på, om hur vi tidigare tagit bilder och hur många fel vi gjort när vi fotograferat. 

Öva på det vi lärt oss

I slutet av workshopen får vi alla olika uppdrag. Bland annat så ska vi sälja en yxa, med en så bra bild som möjligt. Vi ska sälja stugnätter och vi ska sälja guidad tur med slädhundar. 

Vi springer runt och fotograferar på flera ställen runt om på Skeppsholmen, som är en liten holme i den östra änden av Hornavan, Sveriges djupaste insjö. Här var barnens fristad tidigare enligt vår workshopledare Johan Fjellström. Han berättar att när han var barn fanns det ingen bro över till Skeppsholmen, som det gör idag, utan man fick hoppa på stenar ut. Vilket gjorde att de vuxna kom sig inte över, så barnen fick leka i fred på holmen. Johan berättar många glada barndomsminnen från platsen.

En väldigt lyckad och trevlig kväll där vi alla går hem rikare på kunskap och med massor av idéer och inspiration kring hur vi ska använda vår nya kunskap vid nästa marknadsföringstillfälle då vi ska lyckas nå ut med vår produkt/vårt erbjudande, till en större marknad.

Sophie Olsson