Klövdjurskonkurrens, ett annat sätt att beskriva konkurrens

För några månader sen var jag med om en viltolycka. I mörkret körde jag på en älg som hade tänkt sig använda samma vägbana som jag. När man är så nära ser man verkligen hur stor älgar är. Viltolyckor är inte någonting ovanligt här i inlandet. Förutom älg har vi även ren som gillar sällskap. I grupper använder de den fina väggytan som troligtvis är väldigt bekväm att gå på.  Tur är att när man kör in på en ren att de är lite mindre. Skadan är naturligtvis stor men mindre jämfört med en älgolycka. Dessa situationer kommer jag att använda för att beskriva konkurrens.

Älgolycka.. ordentligt med skador
Konkurrens om vägbanan kan leda till stora skador

Vad har det här med företagande att göra? Jo, vilt är en viktig del av turistbranschen, men det är även någonting annat där vi kan använda älg och ren. Det är när vi beskriver konkurrens. Nästan alla företag i inlandet har en eller flera konkurrenter som på något sätt kan vara en begränsning för utvecklingen. Jag tänkte använda älgar och renar för att förklara lite mer om konkurrensen.

Två marknader

För enkelhetens skull använder vi två slags marknader. En med en eller några stora konkurrenter som har mycket kraft. Den andra är en marknad med mindre konkurrenter men många fler. Som ni kanske har gissat är den första grupp den vi kommer från och med nu att kalla för älgar. Den andra gruppen är renar.

Älgar

Marknader med en eller några stora älgar (konkurrenter) kan vara helt stabila, men när situationen blir lite mer aggressivt eller när man försöker bygga ut marknadsandelen, kan skadan blir väldigt stort för ett av företagen. Eller som i en viltolycka, kan det sluta väldigt dåligt för båda sidor. Så länge både spelare håller sig till sin sida av vägen är situationen under kontroll. Några små incidenter kan hända, men ingenting allvarligt. Går det hårdare mot hårdare, eller tappar en fokus, slutar det hela på ett annat sätt. Tänkt på telekommunikationsbranschen. För några år sen var både Nokia och Blackberry stora spelare på marknaden. Men både tappade fokusen och missade det som hände på vägen. Nu är Nokia ingenting att nämna och Blackberry har inte ens en tiondedel av den marknaden de hade förut.

Renar

Det finns även marknader med många små spelare (renar). På sådana marknader har kunder oftast mycket att välja. För företag aktiv på en sådan marknad märker ofta att konkurrenter tar små delar av deras marknadsandel. Det kan hända att man bara träffar en ensam ren när man kör, men när det gäller större grupper blir det svårt att undvika. Skadorna kan bli stora men oftast stannar det med mindre skador. Några repor kan betyda mindre omsättning, men oftast är det inte någonting som påverkar företagets överlevnadschanser allt för mycket.

Renar som håller sig vid rätt sida av vägen
Konkurrens som håller sig vid rätt sida av vägen
Fokus på vägen

Helt oberoende av på vilken slags marknad man jobbar och vilken slags konkurrent man har, en olycka kan hända när som helst. Men genom att hålla fokus på vägen och förbereda sig på vilka risker som finns där ute kan man anpassa sig hela tiden till nya förhållanden. Är man ute efter en större marknadsandel måste man vara bered på att ta risker men man ska även använda rätt sätt. Var medveten om att vara aggressiv mot en älg på marknaden kan orsaka stora skador. Jag är ingen jägare, men tror på mig, en bil är inte det mest optimale sätt att jaga älg…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *