David Cassini Bäckström, Lycksele om Motiverande Ledarskap

David Cassini Bäckström, Lycksele om Motiverande Ledarskap

David Cassini Bäckström, Lycksele om Motiverande Ledarskap
David äger tillsammans med sin fru Cristina företaget Casström AB. Företaget startade 2007, då paret var bosatta i England. Efter några år gick flyttlasset till Lycksele och satsningen på företaget tog fart. 2018 vann företaget Årets export/importföretag i Lycksele, ett pris som delas ut av Handelskammaren.

Företaget omsätter idag ungefär tio miljoner och har sex anställda. Casström AB säljer utrustning för friluftslivet.  Störst fokus har företaget på knivar. Knivar som ska ge självförtroende i naturen. Produkterna intresserar kunder i Sverige men företaget har också kunder i och utanför Europa. Design och produktutveckling sker i Lycksele, materialet kommer från Sverige eller Finland men tillverkningen sker främst i Italien och Spanien. Stor vikt lägger företaget på att produkterna ska vara välgjorda och högpresterande. Företaget har butik i Lycksele tätort men den största försäljningen sker till återförsäljare och privata kunder genom deras webbshop. 

Under åren i England arbetade David på CIM, det är ett marknadsföringsinstitut som erbjuder utvecklingsprogram, utbildningar och workshops framförallt till säljare och marknadsförare. ”Det har gjort att jag vet vilket värde som finns i praktiska yrkesutbildningar och nischade utvecklingsprogram. Utbildningar som inte är abstrakta och som du medvetet väljer, utifrån det som är relevant för ditt företags utveckling”, berättar David.

David valde att gå Motiverande ledarskap, ett kompetensutvecklingsprogram som projektet NiMR upphandlat och som därefter erbjudits företagsledare inom Region 10 till lägre kostnad än marknadsvärdet. Målet med utbildningen är att företagsledare ska stärka sitt ledarskap.

” I motiverande ledarskap ingår att jag ska välja mål och tydliga delmål”, säger David och fortsätter, inom programmet så bollar och diskuterar vi deltagare med varandra. Vilket är väldigt givande. Vi får också sätta ord på våra styrkor och svagheter. Då kan vi hitta strategier för hur vi ska ta tillvara det vi är bäst på,” säger David med ett leende, ”men även vilka val vi kan göra för att stärka upp egna svagheter.” 

Ledarskapsprogrammet gör att jag avsätter tid för att utforska nya tankar kring utveckling, struktur och effektivitet, det tycker jag är viktigt, säger David.

På frågan om David kan peka på någon positiv skillnad som medarbetarna kommer att märka så lyfter David fram bättre struktur i organisationen och ännu tydligare kommunikation. Att de gemensamma målen ska bli tydliga, och även vad som förväntas av var och en. Det tror han kommer att resultera i trygghet, ökad trivsel och effektivitet.

Successivt har företaget, Casström AB, blivit mer och mer känt. Arbetsgivarvarumärket är idag laddat med många positiva associationer vilket har gjort att människor numera hör av sig för att de vill jobba i företaget.

Vi är en attraktiv arbetsgivare. De som söker sig till oss har ofta ett intresse av natur och friluftsliv. Idag tycker jag mig se att många söker sig till arbeten där de kan jobba med sånt de tycker är roligt och intressant avslutar David Cassini Bäckström.

Ingrid Sjöberg